Terapia Psychomotoryczna
Specjaliści polecają tę metodę jako bardzo skuteczne rozwiązanie problemów małych pacjentów z takimi trudnościami rozwojowymi jak:
- trudności w wykonywaniu czynności ruchowych (niezręczność, słaba koordynacja ruchowa, problemy z utrzymaniem równowagi, występo wanie współruchów),
- opóźniony rozwój mowy i trudności w porozumiewaniu się,
- brak zaufania do siebie i trudności w nawiązaniu prawidłowych relacji z otoczeniem,
- trudności w uczeniu się i problemy szkolne (mylenie kolorów i kształtów, trudności i niechęć do rysowania, trudności w opanowaniu umiejętno ści czytania, pisania, liczenia),
- wyraźne opóźnienie znajomości schematu własnego ciała (m.in. nie prawidłowe nazywania części ciała),
- brak orientacji w czasie i przestrzeni (mylenie pojęć dotyczących czasu i przestrzeni „dziś-jutro-wczoraj", „nad-pod" itp., mylenie lewej i prawej strony, trudności z opanowaniem zegara i kalendarza),
- zaburzenie lateralizacji (brak wyraź nej dominacji jednej ze stron ciała, mylenie lewej i prawej ręki),
- zaburzenia zachowania o charakterze nadpobudliwości ruchowej lub emo cjonalnej, zaburzenia procesu uwagi, współwystępująca często z nimi nieadekwatna samoocena (dzieci nadwrażliwe, nadaktywne, lękliwe, bierne, płaczliwe, impulsywne, agre sywne, depresyjne itd.).
Twórcy metody
W latach 60. XX wieku Marcelle Procus, oraz jaj uczennica Michell Bloc belgijskie kinezyterapeutki, wypracowały metodę rehabilitacji zwaną psychomotoryczną.
Spotykały się one z przypadkami dzieci, które miały trudności w przystosowaniu się do życia w rodzinie, szkole (przedszkolu) i społeczeństwie. Rodzice małych pacjentów jako motywy zasięgnięcia porady specjalisty najczęściej podawali obserwowane u nich:
- trudności w koncentracji uwagi,
- problemy z zapamiętywaniem,
- agresywność,
- nieśmiałość,
- powolność lub nadruchliwość,
- nadwrażliwość,
- brak motywacji do nauki,
- trudności szkolne związane z nauką:
- czytania,
- pisania,
- liczenia,
- nadruchliwość,
- niezgrabność,
- opóźnienie rozwoju mowy,
- dysleksję,
- dysgrafię,
- dyskalkulię.
Podłożem tych wszystkich trudności była minimalna dysfunkcja mózgu spowodowana dyskretnym, trudnym do zlokalizowania uszkodzeniem struktur mózgowych, często skojarzonym z nieprawidłowościami w dojrzewaniu struktur integracyjnych lub wynikająca głównie z tych nieprawidłowości.
Cel i efekt terapii
Konstrukcja lub aktywizacja sieci neuronalnych, odpowiadających za mózgowe procesy integracyjne. W wyniku terapii dziecko osiąga możliwość optymalnego funkcjonowania w swoim środowisku, stosownie do wieku i predyspozycji psychofizycznych.
Na czym polega Terapia Psychomotoryczna?
Omawiany tu sposób rehabilitacji adresowany jest w zasadzie do dzieci w wieku od 3 do 7 lat (czasami jednak stosowany jest także do 11 roku życia), czyli w czasie, kiedy mózg dziecka jest najpodatniejszy na oddziaływania terapeutyczne.
Terapia zorganizowana jest w ten sposób, że odbywa się w małych, maksymalnie pięcioosobowych grupach, dwa razy w tygodniu przez minimum godzinę (do 1,5 godziny), bez obecności rodziców.
Grupa ma charakter permanentnie odnawiającej się. Jednoczy dzieci z różnymi problemami i na różnym poziomie leczenia. Ma dać dziecku możliwość porównywania się z innymi, naśladownictwa i współdziałania, ma stymulować do wysiłku.
Warunki terapii w grupie zbliżają dziecko do naturalnych sytuacji funkcjonowania rodzinnego i społecznego. Zajęcia prowadzone są jednocześnie przez dwóch terapeutów w sali dostosowanej do ćwiczeń gimnastycznych.
Każde z zajęć charakteryzuje się pewnym stałym układem obejmującym ćwiczenia indukcyjne, dużej motoryki, ćwiczenia schematu ciała, małej motoryki, orientacji w czasie i przestrzeni, ćwiczenia pedagogiczne i „masaż" rozumiany jako stymulacja dotykowa. Każde ćwiczenie wykonywane przez dziecko jest zintegrowane, tzn. łączy doznania ruchowe, czuciowe, słuchowe, wzrokowe i emocjonalne.
Wszystkie ćwiczenia prowadzone są w formie zabawy, dzięki temu terapia jest dla dziecka przyjemna, ciekawa, a trudności łatwiejsze do zaakceptowania. Stopień trudności ćwiczeń dostosowany jest do wieku i dojrzałości rozwojowej małego pacjenta.
Terapia psychomotoryczna w Polsce
Od 1993 roku dr Zofia Kułakowska neuropediatra zajmująca się problemami rehabilitacji dzieci z uszkodzeniami układu nerwowego praktykująca wiele lat w Brukseli podjęła wysiłki, aby brukselski model terapii zaadaptować w warunkach polskich. Doprowadziła do zorganizowania warsztatów i szkoleń dla polskich specjalistów, biorąc na swoje barki ciężar teoretycznego przygotowania terapeutów. Szkolenia w zakresie terapii psychomotorycznej przeznaczone są dla pedagogów, logopedów, psychologów, rehabilitantów i lekarzy.